Image
Top
Menu
06/10/2014

Viva Barcelona!

Ikony designu 2. Historia najczęściej podrabianego krzesła na świecie

“Diabeł tkwi w szczegółach”
– Ludwig Mies van der Rohe

 

Ludwig Mies van der Rohe był jednym z czołowych przedstawicieli Bauhausu, kierunku w architekturze odznaczającym się prostotą i oszczędną, geometryczną formą. Design był powszechnie dostępny dla zwykłego człowieka i tutaj Barcelona odbiega od idei nurtu. Kultowe już krzesło zostało zaprojektowane przez Ludwiga Mies van der Rohe oraz Lilly Reich dla pawilonu Niemiec na Expo 1929 roku Barcelonie. Dwa krzesła i dwa pasujące siedziska były jedynymi meblami w pawilonie. Siedząc w nich hiszpańska arystokracja oglądała ceremonię otwarcia Expo. Barcelona pierwszy raz została użyta w arcydziele Miesa van der Rohe, willi Tugendhat w mieście Brno w Czechach. Ciekawostką jest fakt że kształt krzesła wywodzi się od starożytnych składanych krzeseł używanych w Egipcie i Grecji. Chociaż podobieństwo jest widoczne, prostota i elegancja krzesła szybko stała się sensacją w tamtejszych czasach, dzięki czemu Barcelona została okrzyknięta symbolem modernizmu. Metalowa konstrukcja ze skórzanymi pasami podtrzymującymi skórzane siedziska- brzmi tak prosto ale jak mawiał projektant, diabeł tkwi w szczegółach. Chociaż esencją modernizmu było projektowanie i produkowanie mebli tanio dla mas, Barcelona odbiegała od tej idei będąc niezwykle trudną do wyprodukowania i szalenie drogą od samego początku. Do pierwszych wersji krzesła używano niskiej jakości materiałów dopiero od kiedy firma Knoll stała się oficjalnym producentem mebla kupując wszystkie prawa do niego zaczęta używać najwyższej jakości surowców. Krzesło okazało się takim hitem że firma postanowiła je uzupełnić o całą linie Barcelona. Błędem jest założenie że inne projekty z tej serii są dziełem Miesa van der Rohe! Tylko krzesło Barcelona i podnóżek do niego są projektu designera. Reszta serii jest inspirowana projektem.

Rama krzesła na początku w 1929 roku była łączona ze sobą ryglami ale w 1950 została przeprojektowana używając stali nierdzewnej co pozwoliło uzyskać jednolitą, gładką powierzchnię natomiast krowią skórę zastąpiono świńska w odcieniu kości słoniowej (pierwsze, oryginalne egzemplarze!). Funkcjonalność designu oraz jego poszczególnych elementów została opatentowana przez Miesa van der Rohe w Niemczech, Hiszpanii oraz USA w latach 30tych oraz wygasła w 50tych. W tych latach krzesło Barcelona zostało wyprodukowane w ograniczonej liczbie egzemplarzy. W 1953 roku, 6 lat po śmierci Lilly Reich, Mies van der Rohe przekazał wszystkie prawa oraz swoje nazwisko na projekcie firmie Knoll. Dzięki tej kolaboracji popularność projektu odżyła!

Odkąd firma zajmuje się produkcją krzesła występuje ona w dwóch wariantach ramy stalowej: chromowej i polerowanej stali nierdzewnej. Dla niewprawnego oka te dwie wersje nie różnią się bardzo między sobą ale stawiając je obok siebie widać że stal polerowana daje efekt cieczy. Znaczna różnica jest też w cenie ponieważ wersja chromowa zaczyna się od 4083 $ (ok. 13484 zł) a z polerowanej stali nierdzewnej od 6235 $ (ok. 20576 zł). Pasujące podnóżki to koszt odpowiednio 1930 $ (ok. 6369 zł) i 3608 $ (ok. 11907 zł). Do obicia mamy do wyboru neutralną gamę kolorystyczną skór. Obicie siedziska składa się 40 oddzielnych, ręcznie wycinanych oraz obrabianych paneli, wkład do najwyższej jakości elastyczna pianka a 17 skórzanych pasków podtrzymuje poduchy siedziska. Produkcja krzesła jest prawie całkowicie wykonana ręcznie, co odbija się na cenie ;) Dodatkowe każdy egzemplarz jest sygnowany podpisem Ludwiga Miesa van der Rohe oraz logiem firmy, dzięki czemu mamy pewność że kupujemy oryginał. Krzesło jest łatwe do podrobienia a kopie możemy znaleźć w internecie już od 329 $ (ok 1086 zł) a wysokiej jakości repliki zaczynają się już od 800 $ (ok. 2640 zł). Jest to zaledwie ułamek ceny oryginału, jednak należy pamiętać że inwestując w oryginał jest to inwestycja w sztukę która zyskuje na wartości a kupując replikę kupujemy ją tylko dla siebie bez żadnych dalszych możliwości profitu. Krzesła inspirowana są ogólnodostępne na świecie pod inną nazwą handlową. Oto kilka wskazówek jak odróżnić replikę od oryginału:

1. Wymiary

Wymiary krzesła powinny być następujące: wysokość 30.25″, szerokość 29.5″, głębokość 30″ oraz wysokość oparcia 17″. Repliki często są dużo mniejsze od oryginału lub sprawiają wrażenie wyższych niż szerszych gdzie oryginał sprawia wrażenie szerszego niż wyższego.

2. Siedzisko

Oryginał składa się z 40 osobnych elementów ręcznie zszytych ze sobą z pasującymi guzikami. Skóra jest miękka i ładnie formuje się na piance. Repliki najczęściej są sztywne i kanciaste zrobione z jednego kawałka błyszczącej skóry poprzeszywanego podłużnie i poprzecznie.

3. Mimo sygnatury krzesła nadal nie jesteś pewien ?

Upewnij się że:

  1. Krzesło ma właściwe wymiary
  2. Przyjrzyj się skórze oraz z ilu elementów zrobione jest obicie. Jeśli z jednego przeszytego to replika!
  3. Przyjrzyj się pasom podtrzymującym siedzisko. Jeśli są winylowe lub nylonowe to podróbka! Powinny być skórzane a boki barwione pod kolor obicia.

Na aukcjach można znaleźć oryginały w całkiem niezłej (nadal wysokiej) cenie, już od 5000 $ (ok. 16500 zł) za krzesło z podnóżkiem z polerowanej stali gdzie cena nowego kompletu to 9843 $ (ok 32482 zł).

Submit a Comment